Skip to main content

In de wereld zijn er heel veel verschillende luchthavens. Elke luchthaven heeft zijn eigen verhaal of geschiedenis. Sommige luchthavens bestaan niet meer of hebben niet meer dezelfde functies als jaren geleden. In dit blog lees je over Shannon Airport en Gander International Airport. Deze twee luchthavens hebben allebei een eigen verhaal en functie gehad maar zijn toch ook met elkaar verbonden. Lees in dit blog hoe dit zit.

Shannon Airport
Shannon Airport in het westen van Ierland, is de laatste luchthaven voordat je vanuit Europa de oceaan over gaat naar Amerika en Canada toe. De luchthaven is hier gekomen omdat uit onderzoek in 1935 – in opdracht van de Ierse regering – dit als meest geschikte locatie werd bevonden voor de exploitatie van water- en landvliegtuigen op een transatlantische dienst. Het is het meest westelijke punt van Europa.

Na de voltooiing van de luchthaven landde in 1939 het eerste vliegtuig op Shannon en twee maanden later landde het eerste passagiersvliegtuig. In het jaar daarna landde het eerste vliegtuig vanuit de Verenigde Staten op Shannon Airport.
7 jaar later was Shannon Airport de eerste belastingvrije luchthaven ter wereld en vestigde Shannon zich als een internationale industrie- en distributiecentrum en stimuleerde het de verdere groei van het vliegverkeer.

In de begintijd van de luchtvaart hadden de vliegtuigen niet genoeg benzine om vanaf Europa in één keer door te vliegen naar Amerika en Canada. Het vliegveld had dus ook de functie om vliegtuigen te tanken voordat ze de oceaan over gingen naar Noord-Amerika. Vanaf Shannon Airport redde de vliegtuigen het dan ook net om de oversteek te maken. De luchthaven had dus een zeer belangrijke rol in het verkeer tussen Europa en Amerika.

Tegenwoordig wordt er nog steeds op Shannon Airport gevlogen. De luchthaven wordt niet meer gebruikt voor het tanken, tegenwoordig gaan de vluchten in één keer over. Vanaf Nederland wordt er niet gevlogen op Shannon maar alleen op Dublin.

Gander International Airport
Gander International Airport, in het oosten van Canada, is net zoals Shannon Airport de laatste luchthaven voordat je de oceaan overgaat, in dit geval van Canada naar Europa toe. De bouw van de luchthaven is begonnen in het jaar 1935-1936. Op 11 januari 1938 landde het eerste vliegtuig op Gander International Airport.
In de 4 jaar daarna groeide de luchthaven uit tot de grootste luchthaven van de wereld. Tegenwoordig is dat niet meer zo.
Deze luchthaven heeft een lange tijd dezelfde functie gehad als Shannon Airport. Vlak voordat de vliegtuigen de oceaan overgingen maakte ze een tankstop op het vliegveld om de overtocht net aan te halen.

Gander International Airport en de tweede wereldoorlog
Toen de tweede wereldoorlog uitbrak in september 1939 was Gander klaar voor civiele operaties. De waarde van een functionerend vliegveld op een plek die erg strategisch was, was erg uniek. Gander was het enige operationele vliegveld in de Maritimes.
Via deze weg werd Gander de belangrijkste halteplaats voor de verplaatsing van geallieerde vliegtuigen naar Europa tijdens de oorlog. De perfecte ligging van de luchthaven op de Grote-Cirkel-Route maakte het een ideaal bijtank- en onderhoudsdepot in oorlogstijd voor bommenwerpers die over de oceaan vlogen.

Van bijna niet bekend naar wereldberoemde plek
Het Canadese stadje Gander kende bijna niemand tot 11 september 2001. De aanslagen in New York op de Twin Towers en het Pentagon veranderen alles in één keer. Alle vliegtuigen die onderweg waren naar Amerika moesten ergens anders heen, niemand mocht Amerika meer in qua vliegverkeer. Alle vluchten uit Europa werden omgeleid naar Gander. Gander is een erg klein afgelegen stadje waar opeens 7000 gestrande reizigers waren beland.
Alle vliegtuigen werden overal geplaatst op de landings- en vertrekbanen. Alle reizigers werden meteen opgevangen door de bewoners van de kleine stad. Doordat iedereen naar Gander werd gestuurd, werd de stad wereldberoemd door alle hulp die ze gaven.

Tegenwoordig wordt de luchthaven nog steeds gebruikt. Voor het grootste gedeelte wordt de luchthaven gedeeld met de Canadese Luchtmacht.