Ook voor KLM zijn het moeilijke tijden. Waar normaliter honderden KLM-vluchten overal ter wereld plaatsvonden is dit nu tot een minimum beperkt. Desondanks blijft KLM een mooi bedrijf. Ook nu doen ze er alles aan om passagiers zo veilig, comfortabel en snel op hun bestemming te krijgen. Daarnaast vervoert KLM ook nog steeds goederen, dieren en natuurlijk vaccins. In deze blog nemen we je mee achter de schermen van KLM. Lees meer over het werk van enkele cruciale functies die dit mogelijk maken.

 

Wat er allemaal gebeurt in de cockpit?

Wat komt er allemaal bij kijken om de vliegtuigen veilig te laten opstijgen en landen. Als piloot bij KLM blijf je je hele carrière trainen. Zo krijg je 5x per jaar een training in een simulator, 2x per jaar word je gecheckt op jouw kennis en stuurkunde, 1x per jaar krijg je een inspecteur die met je meevliegt om te kijken hoe je presteert. Zo krijg je ongeveer om de 2 maanden een check/inspectie.

Het mooie van een simulator is dat het een exacte kopie is van een echt vliegtuig. Het voelt en reageert ook precies hetzelfde. KLM heeft in totaal 9 stimulators voor elke type vliegtuig die ze bezitten. Zo hoef je niet meer in een echt vliegtuig te zitten om te trainen. KLM telt bijna 2.700 piloten dit is best veel!

In de cockpit zit je altijd met een gezagvoerder en een copiloot. De gezagvoerder (Pilot Flying) is de hoogste verantwoordelijke aan boord en de copiloot (Pilot monitoring) controleert alles samen met de gezagvoerder, voert alle administratieve taken uit en houd contact met de luchtverkeersleiding en andere vluchten. Je start met een technische status check en daarna een security status check met een checklist zorg je dat alles gereed is voor vertrek.

 

Engineering & Maintenance

Al meer dan 90 jaar zorgt Air France Industries samen met KLM Engineering & Maintenance dat alle vliegtuigen onder KLM veilig, op tijd en op een comfortabel manier kunnen vliegen. Dit doen ze met een team van ongeveer 100.000 werknemers. Het duurt ongeveer 2 uur om een vliegtuig weer vlieg klaar te maken er wordt aan de hand van een checklist op alles gecontroleerd zoals het brandstof aanvullen, waterfilter vervangen, alles van binnen schoonmaken, motoren controleren, alles wat er nodig is om te landen en ga zo maar verder.

Er werken ongeveer 5000 mensen op de afdeling maintenance and engineering, deze afdeling is 24/7 open en is altijd druk. Je kan binnen 5 uur klaar zijn met een klus maar dit kan ook wel een 24 uur duren. Ook als er ergens anders op de wereld iets kapot is, reizen de werknemers naar bestemming om het op te lossen.

 

Cabin Attendant

Binnen Europa heeft KLM 70 bestemmingen en 74 intercontinentale bestemmingen. Als Cabin crew sta je voor ultieme service, energie en een positief mind set moet je van nature over beschikken omdat je te maken hebt met verschillende type culturen, leeftijd, type reizigers en situaties. KLM telt ongeveer 8.700 cabine personeelseden. Op korte vluchten vlieg je altijd met z’n tweeën. Als je in dienst komt, begin je altijd met korte vluchten. Na 1 jaar in dienst mag je steeds langere afstanden vliegen. Je hebt altijd een purser (eindverantwoordelijk) en een stewardess/steward (medewerker) aan boord. Samen ben je verantwoordelijk voor de veiligheid van de passagiers.

 

Wist je dat?

  • KLM werd opgericht op 7 oktober 1919 en is de oudste luchtvaartmaatschappij ter wereld die nog onder haar oorspronkelijke naam opereert.
  • Het Engineering & Maintenance Center van KLM al sinds 1921 bestaat
  • Het Logistiek Centrum van Air France- KLM zo’n 600.000 onderdelen voorradig heeft
  • Jaarlijks reizen er normaliter ruim 20 miljoen passagiers met KLM
  • KLM was de eerste luchtvaartmaatschappij die levende dieren vervoerde sinds 1924 en is hierin een specialist.