Blog

Onthaasten na een drukke werkdag

By 17 oktober 2019 No Comments

We krijgen het tegenwoordig steeds drukker op het werk. De werkdruk is enorm en dan staan we dankzij onze smartphones ook nog eens 24-7 ‘aan’. Omdat je tegenwoordig overal kan werken, niet alleen meer op kantoor. Thuis, in de trein, op de luchthaven, op flexplekken. Veel stress, resultaten moeten verschijnen, cijfers moeten stijgen en targets moeten worden gehaald. Daar ben jij verantwoordelijk voor. Het is druk op het werk, druk in je hoofd, er komt druk op je schouders. Te veel stress en spanning is ongezond en kan uiteindelijk voor veel nare klachten zorgen. Het is hierom belangrijk om de drukke werkdag goed af te sluiten en om weer tot rust te komen. Lees verder voor een aantal handige tips om na een drukke werkdag weer heerlijk te ontspannen.

 

Verdeel je tijd effectief en sluit de werkdag correct af

Leer effectief met time management om te gaan, dit kan heel bevorderlijk zijn om stress te verminderen. Volg bijvoorbeeld een cursus time management. Met behulp van het time management-matrix van Stephen Covey leer je omgaan met tijdgebrek, een overvolle inbox, last-minute cases, interrupties, roodgloeiende telefoons en onrust. Met toepassing van time management kunnen urgente, niet urgente, belangrijke en onbelangrijke taken van elkaar worden onderscheidden. Dankzij deze toepassing kunnen onbelangrijke, niet urgente zaken blijven liggen en hoeven alleen de belangrijke taken die dag afgesloten te worden. Zo hoef je geen werk meer mee naar huis te nemen.

 

©www.werknatuurlijk.nl

 

Een opgeruimd bureau is een opgeruimde geest

Een opgeruimd bureau helpt ook om je hoofd legen. Een rommelige omgeving creëert chaos in je hoofd. Fatsoeneer je werkplek regelmatig en leg alleen de spullen neer waar je op dat moment actief mee bezig bent. Zorg dat het bureau elke avond voordat de werkdag. Haal ook regelmatig een doekje over je desk.

 

Bewegen

Beweging in je drukke levensstijl toepassen is heel goed voor je fysieke en mentale gezondheid. De endorfine die tijdens het sporten vrijkomt is goed tegen stress en spanning en een ideale uitlaatklep na een drukke werkdag. Sport verbetert de werking en het herstel van die onderdelen in je hersenen die jouw stressgevoel afnemen en daarmee ook de productie van stresshormonen. Ook optimaliseert beweging de nachtrust, waardoor je uitgerust wakker wordt. Let tijdens het werk op een goede houding en stretch tussendoor. Haal tussendoor een frisse neus en loop een rondje.

 

©www.quicktalkonline.com

 

Stay hydrated

Je hoort het de hele dag door; water drinken is gezond. Blijf veel drinken om fris en fruitig te blijven. Water helpt het lichaam om maximaal te performen, hydratatie heeft een groot effect op het energie level en het functioneren van het brein. Ook helpt water tegen hoofdpijn. Water zorgt voor het transporteren van zuurstof door het lichaam, wat nodig is om goed te functioneren en gezond te blijven. Probeer koffie en zwarte thee niet overmatig te drinken, cafeïne is namelijk een mineraalrover. Kruidenthee zoals kamille- of munt thee is juist weer heel goed om te drinken.

 

©www.cafedebank.com

 

Rust

Ontspanning is minstens net zo belangrijk voor een optimale gezondheid als beweging. Als je ’s avonds thuiskomt, zet alles even aan de kant en pak een moment voor jezelf. Zet je telefoon weg, televisie uit en dim de lichten. Ga bijvoorbeeld een half uur met je ogen gesloten op de bank liggen en luister naar relaxte muziek. Of neem een warm bad met lavendelolie. Neem een kop warme thee om tot rust te komen.

 

©www.werkaandemuur.nl

 

Happy Jar

Een ‘Happy Jar’ is een jar/pot dat je vult met geschreven positiviteit op een briefje/post-it notes. Het kan je favoriete nummer zijn, of een complimentje dat je hebt gekregen. Een leuke gebeurtenis of een goal dat je wilt bereiken of hebt bereikt. Een quote dat je erg aanspreekt of zelfs een heerlijk gerecht. Je kunt natuurlijk ook een dankbaarheid dagboek bijhouden, waar je alles in schrijft waar je dankbaar voor bent. Hoe dan ook, de bedoeling hiervan is dat je jezelf eraan herinnerd dat er ook mooie, leuke en positieve momenten zijn. Vaak focused onze brein zich op negatieve gebeurtenissen dat gelijk de rest van je dag bepalen, of soms zie je het gewoon simpelweg niet meer zitten. Dit middel helpt je positief te blijven als een reminder dat alles zo slecht nog niet is.

 

Stay positive

Je hoeft natuurlijk niet per se thuis te zitten, je kunt ook afspreken met vrienden en wat leuks doen. Omring jezelf met positive vibes en ontwijk onnodige negativiteit. Zoek een leuke hobby waar je ontspannen en gelukkig van wordt. Volg een schilder- of kookworkshop, leer breien, fotograferen, ga naar een yogaklas of schrijf je gedachtes op, blijf je creativiteitsknobbel prikkelen!