De metro, subway, tube, underground, vanaf 1863 is het een revolutionair vervoersysteem. Tegenwoordig gebruiken meer dan 160 steden in 55 landen de metro. Uiteindelijk is het uitgekomen hoe we het nu kennen. Maar niet elk metronetwerk is hetzelfde gemaakt. sommige zijn heel oud en versierd en sommige zijn juist jong, maar ze brengen allemaal een verhaal met zich mee. Hieronder vertellen wij jou wat de meest bijzondere metro stations van de wereld zijn.

 

London Underground

London Underground – of zoals de Engelse het soms zeggen ‘The Tube’ – is ‘s werelds oudste metro: de eerste ondergrondse lijn, de Metropolian Railway, werd in 1863 geopend. Met 270 stations, 402 km aan spoor en 3,22 miljoen passagiers is het ook een van de grootste. De Underground is niet ’s werelds modernste of mooiste, maar het is wel een van de meest iconische. Mind the gap please!

Shanghai Metro

Met 423 km aan spoor, is de Shanghai Metro de langste metro ter wereld en hij blijft groeien (877 km gepland voor 2020). Per dag verwerkt het netwerk 6,5 miljoen passagiers. Net als het moderne centrum is de Shanghai Metro nog heel jong: het werd pas in 1995 geopend. Het netwerk gebruikt moderne technologie en voor westerlingen is het handig om te weten dat de stations ook in het Engels zijn vertaald en staan aangegeven. Hoewel niet officieel een onderdeel van de Shanghai Metro is, is de Bund Sightseeing Tunnel – een ondergronds treinritje onder de Huangpu-rivier door – het vermelden waard.

New York City Subway

Samen met de Londense ‘Tube’ vormt de New York City Subway het beeld dat wij hebben van metro’s. We hebben hem wel duizend keer gezien in Amerikaanse films en series, maar dat is niet de enige reden waarom de Subway speciaal is. Zo is het de enige metro waar elke lijn, het hele jaar door, 24 uur per dag loopt. Niet wonderbaarlijk bij een stad die bekend staat als ‘the city that never sleeps’. Het is een van de oudste metro’s, heeft maar liefst 337 km aan spoor en bedient per dag 4,5 miljoen passagiers. De Subway staat bekend om de vele artiesten, van schilders tot muzikanten, die hun kunst delen met het reizend publiek. Het mooiste metrostation is ongetwijfeld het oude City Hall station. Jammer genoeg is haar prachtige architectuur moeilijk in levende lijve te zien. Er is namelijk geen openbare bezichtiging geweest sinds de sluiting van het station in 1945.

www.wsj.com

Chicago ‘L’

De Chicago ‘L’ (staat voor elevated) is na New York de langste metro in de Verenigde Staten en de op twee na drukste. Het heeft 361 km aan spoor, 145 stations en 788.000 passagiers per dag. Het bijzondere aan de ‘L’ zijn de bovengrondse verhoogde metrosporen. Deze zijn voornamelijk in het centrum te vinden en lopen boven op de straten.

Tokyo Metro

De spits is nooit leuk, maar voor de metroreizigers in Tokio is het een ware nachtmerrie. De Tokyo Metro is namelijk met afstand het drukste metrowerk ter wereld. Het vervoert per jaar namelijk 3,1 miljard passagiers. Als je naar het metroverkeer in de metropool Groot-Tokio kijkt, dan ligt dat aantal zelfs op 14,6 miljard. Tijdens de piekuren zijn de treinen zo vol dat speciale werknemers, zogenaamde oshiya, mensen in de trein moeten duwen om de deuren dicht te doen. Het netwerk is 329 km lang en heeft 274 stations.

Moscow Metro

Met gemiddeld 6,5 miljoen reizigers per dag is de metro van Moskou een van de drukste metro’s ter wereld. Wat dit 309 km lange netwerk echter zo speciaal maakt, is de magische architectuur van de metrostations die tijdens de jaren 30, 40 en 50 werden gebouwd. De zogenaamde Stalinistische bouwstijl van deze stations moest de wereld en eigen burgers overtuigen van dictator Stalin en zijn communistische Sovjet-Unie. Na de dood van Stalin in de jaren 50 werd teruggegaan naar een meer functionele bouwstijl, maar de oude stations zijn er nog en zien er nog even mooi uit als vroeger. Het bekendste Stalinistische station is Komsomolskaya. Als reiziger kun je dit niet missen, want het is de centrale trein en metrostation van Moskou.

www.traveller.com.au

Stockholm Metro

Waar de meeste metro’s met hun strakke lijnen en afgewerkte oppervlakken je willen laten vergeten dat je ondergronds bent, omarmen ze in Stockholm het ondergrondse. De stations, die uit harde rots zijn gemaakt hebben rotsachtige plafonds en wanden. Deze zijn ook nog eens prachtige beschilderd, met allerlei prachtige kleuren. Op bijna elk station vind je ook galerijen met kunstwerken, waardoor de Stockholm Metro ook wel eens  ‘’s wereld langste kunstgalerij’ wordt genoemd. Het netwerk is 106 km lang, heeft 100 stations en 1,1 miljoen passagiers per dag.