Blog

Jetlags. Hoe kom je eraan en belangrijker; hoe kom je er weer vanaf!

By 10 oktober 2019 No Comments

Reizen is voor vele het allerleukste om te doen, het grootste nadeel is alleen die vervelende jetlags die er bij gepaard gaan. Gelukkig zijn er een aantal handige tips die helpen tegen die vervelende jetlags!  Wat een jetlag precies inhoud en wat de oorzaken ervan zijn lees je in dit artikel.

 

©www.kettgotravel.nl

 

Wat is een jetlag

Een jetlag heeft in tegenstelling tot wat veel mensen denken niet zozeer te maken met een lange vlucht. Een jetlag ontstaat wanneer je meerdere tijdzones in één vlucht doorkruist. Ook de vliegrichting kan de oorzaak zijn voor een jetlag. Als je met de tijd mee reist, naar het oosten toe, heb je meer last van jetlags dan wanneer je naar het westen reist. West is best, east is a beast! Dit komt  doordat je dag korter wordt als je oostwaarts vliegt. Een jetlag is eigenlijk een tijdelijke slaap-waakstoornis. Dit slaapprobleem wordt veroorzaakt door een verstoring aan de interne biologische klok waar ons lichaam op ingesteld is. Het lichaam krijgt een slaperig gevoel en is toe aan een nachtrust, wilt gaan slapen maar vanwege de verschillende dagdelen krijgt het lichaam te laat een nachtrust.

 

©www.dvhn.nl

 

Het behandelen en voorkomen van een jetlag

Besteed aandacht aan het behandelen van een jetlag. Probeer na de vlucht je slaapritme en je biologische klok zo snel mogelijk aan te passen aan de lokale tijd. Eet en drink de eerste dag(en) op vaste tijdstippen zodat het bioritme tot rust kan komen. Het aanpassen van je biologische tijd aan de lokale tijd kan ongeveer dag per tijdzone duren. Zorg ervoor dat je actief blijft in het vliegtuig, doe kleine oefeningen zoals je hoofd, polsen en enkels bewegen in rondjes. Inname van alcohol word afgeraden, dit verkleint de kans op een jetlag. Drink geen alcohol 1 dag voor je vlucht want alcohol kan het slaap verstoren en misselijkheid opwekken. Hetzelfde geldt met producten waar cafeïne inzitten. Het is dan ook belangrijk veel water te drinken om het verlies aan vocht te herstellen en uitdroging te voorkomen. Let ook op wat je eet. Vermijd zware maaltijden en eet iets lichts, zware maaltijden kunnen sneller leiden tot vermoeidheid.

 


©www.cosmopolitan.com

 

Symptomen van een jetlag

Er zijn verschillende symptomen waaraan je een jetlag kan herkennen. Bijvoorbeeld vermoeidheid of slapeloosheid, verlies van eetlust of spijsverteringsproblemen, misselijkheid of maagklachten, concentratieproblemen, sufheid en hoofdpijn en opgezwollen voeten of handen.

 

©www.reisdoc.nl

 

Tips

  • Stel je horloge voor je reis in op de tijd van je bestemming.
  • Vermijd zware maaltijden drie dagen voor de vlucht, eet iets lichts op de dag van de vlucht.
  • Slaap één of twee uur eerder als je naar het oosten reist en één of twee uur later als je naar het westen reist.
  • Draag comfortabele kleding waar je lekker in kan bewegen.
  • Vermijd alcohol en cafeïne.
  • Drink voldoende water tijdens de vlucht.