Gezond en fit op zakenreis

15 augustus 2019 - BBI

Wie zakelijk veel reist kan in een onregelmatig ritme terechtkomen en daardoor zou de gezondheid eronder kunnen leiden. Ook dankzij slechte maaltijdkeuzes of een gebrek aan water zou de gezondheid er op achteruit kunnen gaan. In dit artikel een aantal tips om tijdens je zakenreis toch fit te blijven!

Tip 1: Plan maaltijden in en drink veel water

Wijk op de business trip niet af van je reguliere voedingsschema. Voorkom dat je teveel ongezond eet door je maaltijden te plannen, kies bij het ontbijtbuffet  voor de gezonde opties, zoals yoghurt of fruit en water in plaats van de minder gezondere opties zoals bacon en croissants en andere zoete broodjes. Staat er een belangrijke zakendiner in de planning en weet je dat er dan veel (en ongezond) gegeten wordt? Kies die dag dan voor een lichte, gezonde lunch, bijvoorbeeld soep of salade. Vermijd het drinken van alcohol en neem tussen de meetings door voldoende fruit en water. Ook tijdens de vlucht is het drinken van water belangrijk, de luchtdruk in de cabine wordt kunstmatig hoog gehouden. Doordat de lucht op grote hoogte minder water bevat, krijg je ook een droge lucht in de cabine. Water is belangrijk om de gifstoffen af te drijven, het voorkomt hoofdpijn, kan je cognitieve vaardigheden verhogen en het houdt je alert. Ideaal dus en niet te verwaarlozen tijdens de zakenreis. Zorg dat er altijd een flesje water bij de hand is en vraag tijdens te vlucht de cabin crew dus gerust om een extra glaasje water.

Tip 2: Beweging is belangrijk

Plan tussen de meetings en afspraken door een aantal bewegingsmomenten in. Als het hotel een gym of een zwembad heeft is dat natuurlijk ideaal. Probeer anders tijdens de zakenreis een paar momenten in te lasten om te gaan wandelen of hard te lopen. Niet alleen blijf je hierdoor fit en houd je je conditie stabiel, het zorgt er ook voor dat je mentale gezondheid op peil blijft, aangezien business trips nog wel eens stressvol kunnen zijn. Hierdoor voel je je ook fitter en energieker tijdens meetings en afspraken. Probeer tussendoor ook zoveel mogelijk te stretchen, goed voor de spieren en om te ontspannen. Dit kan bijvoorbeeld op de luchthaven, tijdens de vlucht, op de hotelkamer, inbetween meetings of tijdens telefoongesprekken. Ook het uitoefenen van yoga is een goede manier om tijdens de zakenreis te fit en gezond te blijven. Kies voor de trap als dat kan of loop indien mogelijk van het hotel naar de vergadering. Probeer tijdens de meetings korte pauzes in te lasten om even een klein rondje te lopen.

©www.tumblr.com

Tips 3: Ontspan

Ontspanning is super belangrijk om fysiek en mentaal fit te blijven. Plan tijdens je zakenreis een aantal momenten in waar je je telefoon en laptop volledig afsluit en doe wat ademhalingsoefeningen of meditatie tussendoor. Ga ook op tijd naar bed zodat je voldoende slaap hebt gehad. Diverse studies tonen het verband aan tussen slaaptekort en neveneffecten zoals een somber humeur, depressie, slechte prestaties (zowel mentaal als fysiek) en een verhoogd risico op allerlei ziektes en aandoeningen, waaronder ook dementie. Ook is het prettig om tijdens de vroege vergaderingen uitgeslapen en fris en fruitig te zijn.

©www.thedeparturelounge.com.au

Tip 4: Ontneem voorafgaand aan de zakenreis onnodig stress 

Ontneem onnodig stress door de reis van te voren goed te plannen. Besteed het zoeken en boeken van vluchten en hotelovernachtingen uit, dat scheelt werk, tijd en stress. Ook het op tijd komen op de luchthaven reduceert aanzienlijk stress. Als je wat eerder bent kun je voor de vlucht zelfs nog even relaxen, wat rek en strek oefeningen doen en een rondje lopen om de benen strekken, zodat de zakenreis ontspannen begint. Zoek de routes en de locaties van de meetings op de bestemming voorafgaand aan de reis op, en download via Google Maps de offline kaart, voor het geval dat internet het ineens niet meer doet of dat de telefoon ineens uitvalt. Neem altijd een powerbank mee op reis.

Reageren

Neem contact met ons op

Verstuur